när jag blir stor

Ännu en grej! Kanske blir jag en blandning? Polis, kläddesigner eller medlare. Kanske allting samtidigt? Vad är då en medlare?

Medling är en konfliktlösningsmetod där två parter möts tillsam-
mans med en opartisk medlare för att finna en lösning på konflik-
ten. Medling vid brott skiljer sig från annan form av medling i det
hänseendet att det är en part som har begått ett brott mot en annan
part. Det är alltså ingen konflikt i vanlig bemärkelse som ska lösas.
Målsättningen är i stället att parterna ska få en bättre förståelse för
vad som har hänt, varför det hände och vilka konsekvenser hän-
delsen, det vill säga brottet, har fått. På så sätt kan brottsoffret ges
möjlighet att bearbeta de känslor och rädslor som brottet har fört
med sig. Gärningspersonen ges i sin tur möjlighet att reflektera över
sitt brott, ta ansvar för följderna och om möjligt ställa till rätta den
skada brottet har åsamkat brottsoffret. Medlarens fokus ska vara
att stödja och underlätta samtalet mellan parterna så att bägge upp-
når förståelse för brottshändelsen och dess konsekvenser.

hej, det är jag som är den opatiska medlaren. Igår satt jag och läste lite på internet, läste intervjuer med olika medlare. En tjej var 26 bast och redan färdigutbildad Medlare. Sån ska jag också bli.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0